اینفوگرافیک

 

مقدمه ای بر اینفوگرافیک ها: 

اینفوگرافیک ها از ده سال پیش تا کنون در دنیای طراحی تحولات جالبی ایجاد کردند و به راهی ارتباطی در ورکشاپ ها،اماکن کاری،کلاس های درس و صفحات وب جهت رسیدن به اهدافی چون اطلاع رسانی،صراحت مطالب،آموزش،انتقال حجم زیادی از اطلاعات در فضایی کم،راهنمایی،نتایج تحقیقات یا نظرسنجی ها ،جلب توجه هر چه بیشتر مخاطبان و البته اهداف بیشماری دیگر تبدیل شدند . آن ها میتوانند قوه شناختی انسان را با استفاده از گرافیک و سیستم بصری و توانایی دیدن تمایلات انسان  ارتقا دهند .در سال های اخیر بیشترین جایی که اینفوگرافیک ها استفاده شدند تبلیغات توده ایست و از اولین نمونه های آن به ایزوتایپ(International System of Typographic Picture Education)میتوان اشاره کرد.
 
 
(روزنامه ها تصاویر مرتبط به هواشناسی ،نقشه ها ،نقشه های سایت ها ،گراف ها و خلاصه های داده ای همگی نوعی اینفوگرافیکند.)
 
 
بدانید : مخاطبین شما 60 درصد هوش بصری دارند!
 
 
 

 

چرا طراحان از اینفوگرافیک استفاده میکنند:

 
مقالات طولانی و کسل کننده و نمودار های پیچیده اصول کارهایی مثل ورکشاپ ها و وبسایت هاست و فهمیدن آنها کاری نیست که مخاطب شما را مشتاق دانستن درباره آن موضوع کند با اینحال تصاویر گرافیکی همیشه جایگاه و نفوذ خود را در ذهن مخاطب دارند و هدف ما از ایجاد اینفوگرافیک ها انتقال بهتر مفاهیم مرتبط با کارمان به مخاطب است.
 همه مفاهیمی که میخواهید بدانند در یک یا چند اینفوگرافیک جمع میشود و اصل موضوع شما در آن بیان می شود حالا که مخاطب میداند هدف کلی شما چیست میتواند به تحلیل جزئیات کار شما بپردازد.
 

 

(کتابهایی مثل The WayThingsWok اثر دیور مکالی نیز وجود دارند که تماما از اطلاعات گرافیکی تشکیل شده اند.)


نوعی که مناسب شماست!


با توجه به اینکه در چه موقعیتی میخواهید اینفوگرافیک خود را استفاده کنید باید نوع متفاوتی از اینفوگرافیک را تهیه کنید که مستر محتوا با توجه به اصول حرفه ای ساخت اینفوگرافیک ها و شرایط شما این امکان را برای شما فراهم کرده است .
اینفوگرافیک فرمت ها و قالب های مختلفی دارد که با توجه به هدف،نوع شئ و جریان اطلاعات دسته بندی میگردد.باید از نوعی اینفوگرافیک برای بیان کمک گرفت که از ابهام و جزئیات و سرفصل ها به دور باشد.عناوینی از اینفوگرافیک ها را در این پست مشاهده میکنید اما توجه داشته باشید که ممکن است انواع دیگری نیز وجود داشته باشد.



لایه باز ها و اینفوگرافیک:


اگر با فتوشاپ کار کرده باشید شاید اسم فرمتی به نام (Photoshop Data file)PSDیا همان پی اس دی را شنیده باشید که به آن فایل لایه باز هم میگوییم.سوال این است که این لایه باز ها چه خدمتی به اینفوگرافیک شما کرده اند؟
صد ها فایل لایه باز اینفوگرافیکی در اینترنت برای موضوع شما موجود است که میتوانید به راحتی خودتان مطالب را در آن قرار دهید . اگر هم قصد دارید اینفوگرافیتان منحصر به فرد ولی لایه باز باشد تا خودتان مطالب را در آن وارد کنید مستر محتوا طراحی انواع مختلف لایه باز در این امر را برای شما با موضوعاتی چون : مذهبی،تبلیغاتی،آموزشی و... انجام خواهد داد.

 


مراحل ایجاد یک اینفوگرافی:


انتخاب موضوع مناسب

تحقیق و جمع آوری اطلاعات

تهیه اینفوگرافیک( بصری سازی داده و اطلاعات)

توزیع آن در کانال های موثر


 

 ساده تر بهتر:

اگر می خواهید مخاطباتان جذب اینفوگرافیک شما بشود نیازی به ارائه مطالب جدید نیست.چرا که اینفوگرافیک اطلاعات زیادی را با تصویر ارائه میکند میتوان مسائل به ظاهر پیچیده را طوری ایجاد کرد که مخاطبتان به سادگی آن پی ببرد.
 

 

(نقشه ی متروی تهران یک نقشه ساده و قدیمی است که خیلی از ما آن را دیده ایم و یک نوع اینفوگرافیک نقشه ای است.)

 

 

 

 

اینفوگرافیک