استراتژی تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا

" استراتژی یعنی دانستن راه در بین هزاران رقیب رنگارنگ در اطراف "

شما با استراتژی تولید محتوا اولین گام خود را به سوی موفقیت برداشته اید. ( موفقیتی که با استراتژی درست و صحیح تضمین شده و ماندگار است.)

تمرکز بر روی این کلمه شما را به یاد واژه ی جنگ و آماده شدن برای حمله نظامی خواهد انداخت ( حداقل از دیدگاه خیلی ها ) ولی باید به شما بگویم که کلمه استراتژی ( strategy ) در هر زمینه کاری ازجمله تولید محتوای دیجیتال ( اینفوگرافیکی ، پادکست ، شبکه های اجتماعی، ویدیو مارکتینگ ) به کار خواهد رفت .

معیار های جذب مخاطب که درواقع پاسخ به پرسش اینکه کاربر در صفحات شما چه کار میکند و چطور کارش را میکند( که در واقع با زمانی که کاربر در صفحات شما سپری میکند سنجش می گردد) به نوعی رتبه بندی غیر رسمی شما در گوگل را مشخص می کند.

معیار سنجش اینکه وبسایت شما مخاطب را جذب کرده این است که مخاطب چه زمانی را در صفحات شما میگذراند؟و اصولا در صفحات شما چه کار میکند؟

زمانی که با یک مقاله ی 400 کلمه ای و 2% تراکم کلید واژه رتبه سرچ گوگل خوبی دریافت می کردید دیگر گذشته است. این روزها محتوای بی کیفیت تأثیر منفی بیشتری بر روی یک سایت می گذارد و باعث می شود تا در انبوهی از محتوا که صرفا برای سئو خلق شده غرق شود.

راه ارتباط وبسایت  شما با مخاطب مطلقا رادار گوگل است (این مسئله در ثبت اختراعات اخیر گوگل به خوبی نشان داده شده است) . پس در حالی که ساخت یک محتوای خاص استراتژی مناسبی برای جذب و حفظ کاربران است،همچنین باعث ارتقای رتبه ی گوگل می شود.پس روی کیفیت محتوا تمرکز کنید و بعنوان یک مزیت اضافه ،صعود در موتور های جستجوگر را در نظر داشته باشید.
یادتان باشد که همیشه قبل از تولید محتوا استراتژی بچینید.

به خاطر اینکه مطلبتان طولانی شود محتوا را قربانی نکنید.یکبار که محتوای عالی تولید کنید و مخاطبانتان را با آن مطلب همراه ، همزمان میتوانید رتبه تان در گوگل را ارتقا دهید و به  مزایای برتری های کیفی تولید محتوا پی خواهید برد.
 

 

 

قیف فروش را بشناسیم :


مفهومی در استراتژی تولید محتوا که معنای آن مسیری است که بازدید کنندگان وب سایت شما، برای خرید محصول یا خدمات در پیش می گیرند. عده ای همیشه در صدر خریداران شما هستند و عده ای دیگر هم هستند که در پایین قیف فروش شما قرار دارند.
افرادی که در بالای قیف فروش شما قرار دارند وارد فروشگاه شما شده اند و فقط در حال "گشت زنی"هستند .یکی از فروشندگان به گرمی از آن ها استقبال می کند و به آن ها کمک خواهد کرد.
مشتری ردیفی از تی شرت ها را در اختیار می بیند . به همین صورت او از طریق انگشتش که روی لباس هاست با فروشنده تعامل برقرار خواهد کرد و فروشنده نیز راهنمایی اش  می کند. حالا فروشنده به مشتری می گوید که میتواند یک تخفیف حسابی به ازای سه تی شرت دیگر به او بدهد.
مشتری جذب این پیشنهاد می شود و چهار تی شرت بر می دارد.در این راستای هدف تخفیف فروشند یک کلاه با همان تم تی شرت ها به مشتری پیشنهاد می کند و مشتری آن را به اقلامش اضافه می کند ، پرداختش را انجام می دهد و از فروشگاه خارج می گردد.
این پایان ماجرا نیست!این مشتری مشتری که از خرید خود راضی است چند هفته بعد باز می گردد و چند تی شرت دیگر از فروشگاه شما می خرد.
این ماجرایی که گفتیم برای وبسایت شما نیز صدق می کند.به جای فروشنده شما صفحاتی برای کمک به بازدیدکنندگان دارید و طی این صفحات شما آن ها را وارد قیف فروش خود می کنید.
 

 



هدفتان را مشخص کنید:

محتوای عالی برای هدفی مشخص نوشته می شود و این هدف باید به درستی تعریف شود.اگر میخواهید درباره برندتان آگاهی سازی کنید از خودتان سوال بپرسید،راهنما ایجاد کنید ،توجه مشتریان قبلی را جلب کنید،رتبه صفحه تان در نتایج گوگل را ارتقا ببخشید یا همه این کار ها را با هم انجام بدهید.
یکبار که به روشنی اهدافتان را مشخص کردید .باید تعیین کنید که آیا استراتژی پیش رو بهترین انتخاب شماست؟
تصور نکنید که محتوا بهترین راه حل در هر شرایط است. مثلا ممکن است محتوا بر کاربرانی که پایین قیف فروش شما قرار دارند تاثیر بسیار کمی داشته باشد با این حال این محتوا می تواند برای آگاهی سازی و هدایت افراد باارزش باشد. 

قسمت های مختلف قیف فروش حکم انواع مختلف محتوا را دارد.بنابراین تصمیم بگیرید که چه محتوایی برای شخصی که میخواهید خریدار باشد در زمان معین شما ، مناسب است.به این صورت گفتگوی مناسبی با شخص مناسب در زمان مناسب خواهید داشت.

هاب اسپات اطلاعات مفیدی درباره انواع محتوا که در قسمت های مختلف قیف فروش به آن نیاز دارید تهیه کرده است.این شرکت قیف فروش را به 3 کلید اساسی تقسیم کرده است و سپس نواع دارایی محتوای مناسب برای هر یک را در نمودار زیر لیست کرده است:


 

مراحل گام به گام استراتژی تولید محتوا برای حفظ وثبات جایگاه شما در دنیای دیجیتال در نگاهی کلی به صورت زیر طبقه بندی می شود:

  • در اولویت تولید محتوا، به روز رسانی محتوا را همواره مد نظر داشته باشید .

  • کدام کلمات اصلی و کلیدی جایگاه بهتری برای شما در موتور های جستجو رقم می زند . 
     
  • هدف و برنامه شما از تولید محتوا در کسب و کارتان چیست ؟  فروش محصولات! معرفی خود در دنیای وب! و موارد دیگر
     
  •  برای بلند مدت چه تدابیری در جهت حفظ جایگاه خود در دنیای دیجیتال اندیشیده اید ؟
     
  • نیم نگاهی به تولید محتوا خود در شبکه های اجتماعی انداخته اید؟ یا آن را نادیده گرفته اید؟

     

درباره مخاطبان تحقیق کنید:

استراتژی محتوای شما وقتی جواب می دهد که بدانید مخاطب شما دقیقا چه کسی است.اطلاعات با ارزش می توانند با چک کردن سایت هایی که مخاطب در حال حاضر آن را بازدید میکند جمع آوری شوند و مشخص کنند که آن ها با چه محتوایی درگیر هستند و کدام پلتفرم شبکه اجتماعیست که این افراد محتوایشان را در آن ثبت می کنند.این کار با استفاده از خدمات Google Demographic and Intereses  برای انواع بازدید هایی که در نظر است و Google Analytics برای محتوایی که مرتبط است  امکان پذیر و قابل استفاده می باشد.

 

روی جایگاهتان تمرکز کنید

واقعیت غم انگیزی است که اینترنت مملو از صفحاتی است که حتی نباید وجود می داشتند.منظور ما این است که یک محتوا در صفحه دیگری وجود داشته باشد و یا مجددا پست شده باشد یا فاقد ارزش محتوایی باشد.99% افراد محتوای ذکر شده را نمی بینند چرا که اینطور صفحات جایگاه بالایی در موتور های جستجوگر ندارند.

برای اینکه محتوایتان با دسته ای که گفتیم گم نشود محتوایی برگزیده و خاص تولید کنید که صدای آن به گوش مخاطبان برسد و البته ارزش محتوای واقعی رابه خوانندگان نشان دهد.

با توجه به اینکه خواننده شما به دنبال تفریح و اطلاعات است : هر قدر که خاص تر باشید در واقع تمرکز بیشتری روی جایگاهتان دارید و شانس فوق العاده ای برای ثبت صفحات خود به عنوان یک مرجع  در زمینه ی کاری تان خواهید داشت.

 

در نهایت...

با سایر کارکنان برای درک بهتر و نیاز های مشتریان صحبت کنید.بدانید که پاسخ به بازخورد مشتریان شما را گرد آوری محتوای با ارزشی قادر می سازد و همچنین نشان دهنده نظرات با ارزش آن هاست.
همانطور که دیدید، استراتژی محتوا چیدن کار دشواری نبود با اینحال اجرای آن می تواند کاملا چالش بر انگیزباشد. داشتن استراتژی محتوا پایه و اساس هر کسب و کار موفق اینترنتی است و مستر محتوا این جاده ناهموار را برای شما صیقل میدهد و شما را از شر بن بست هایی که تمرکز کاری شما روی آن نیست نجات می دهد.